Hoe slechte bereikbaarheid je verkoopcijfers kan verbeteren

Goede bereikbaarheid wordt gezien als een zeer belangrijke succesfactor voor hogere verkoopcijfers. In alle verkooptrainingen en klantverbetertrajecten zit dit zo’n beetje standaard in het programma. Organisaties investeren er flink in; ze zetten nieuwe callcenters op of kopen extra krachten in. In ‘bereikbaarheid’ gaat veel geld om.

Draagt goede bereikbaarheid echt bij aan hogere verkoopcijfers?

Onderzoek uit de hoek van de sociale psychologie laat een ander beeld zien, is te lezen in het boek Overtuigingskracht van Cialdini e.a.
“Bel nu, onze telefonistes staan voor u klaar” als uiting in een spotje of advertentie roept het beeld op van zich vervelende, kauwgumkauwende en nagels vijlende dames. En dat beeld roept weer een ander (schrik)beeld op: Dit is een product dat niemand wil hebben.

Hoe kan je de uitnodiging om contact op te nemen zó verwoorden dat de consument er wel een goed gevoel bij krijgt? De onderzoekers raden deze aan: “Als onze telefonistes in gesprek zijn, probeert u het dan later nog eens.” Want wat is de indruk die deze boodschap op ons maakt? Dat het bedrijf het druk heeft. Dat er veel mensen bellen voor dit product. Dat het dus een gewild product is.

Dat willen wij, consumenten, graag horen. We willen zeker weten dat we de goeie keuze maken. Dat we een goeie keuze hebben gemaakt, leiden we af uit de suggestie dat ook veel anderen bellen voor dit product. Heel veel anderen, zelfs. De indruk is dat de telefoon roodgloeiend staat en dat we ons best moeten doen willen wij het product ook bemachtigen en niet naast de pot piesen.

Downsize dus vooral je bereikbaarheid als je je verkoopcijfers wilt verbeteren.

0 Response to “Hoe slechte bereikbaarheid je verkoopcijfers kan verbeteren”


  • No Comments

Leave a Reply