Fusiedossier: Integratie vanuit kernwaarden

We schrijven 2006. In het noorden van het land gaat een organisatie in thuiszorg, kraamzorg en jeugdgezondheidszorg (T) een bestuurlijke fusie aan met een cluster van 4 verzorgingshuizen en een verpleeghuis (V). De organisatie wordt vrijwel direct heringedeeld in 6 nieuwe bedrijven, de ca. 5500 medewerkers en vrijwilligers worden organisatorisch bij één van deze 6 bedrijven ondergebracht. De directeur van de grootste organisatie van de twee, de thuiszorg, wordt bestuurder van beide organisaties, de directeur van de fusiepartner gaat met pensioen.

Er is nogal wat weerstand bij de medewerkers van met name V. Voor hen voelt de fusie als een regelrechte overname door het veel grotere en financieel sterkere T. Het eerste jaar van de fusie moest er bovendien flink worden bezuinigd in de huizen en een aantal managers heeft het veld moeten ruimen.

Tot aan 1 januari 2008 ontvangt iedere medewerker de salarisstrook en het personeelsblad van de ‘oude club’, hetzij T, hetzij V. Intern worden de medewerkers benaderd als zijnde personeelslid van één van de 6 bedrijven. De markt ziet vooralsnog weinig tot niets van de fusie. Vanaf 1 januari 2008 moet de juridische fusie zijn beslag krijgen. De naam van de nieuwe organisatie is dan nog niet bekend.

Hoe kom je van twee organisaties tot één organisatie met één naam en één gezicht waar medewerkers zich aan verbonden voelen? Lees verder via de tabbladen, of via de links in het rechter submenu..