Open Space

Kaliber Communicatieprojecten organiseert en faciliteert met veel plezier en energie Open Space bijeenkomsten. Open Space gaat uit van 3 fundamentele uitgangspunten: vrijwilligheid, betrokkenheid en verantwoordelijkheid:

  1. Zonder vrijwilligheid zijn niet de juiste mensen aanwezig en gaat er energie verloren.
  2. Zonder betrokkenheid is niemand geïnteresseerd.
  3. Als niemand verantwoordelijkheid neemt gebeurt er niets.

Open Space wordt veel toegepast bij fusies of samenwerkingsprojecten en bij organisatieveranderingen of als een organisatie een nieuwe koers wil uitstippelen. Het wordt in terugkerende vorm gebruikt binnen organisaties waar invloed van medewerkers op het beleid van de organisatie hoog in het vaandel staat.

Open Space in een notendop

Op een Open Space bijeenkomst gaan groepen (van 40 tot 200 of meer!) belanghebbenden een dag(deel) met elkaar aan de slag over een van te voren vastgesteld thema. Er is geen agenda, er zijn geen speciaal genodigde sprekers. De deelnemers zijn uitgenodigd om een bijdrage te leveren op basis van hun eigen betrokkenheid bij het thema en de behoefte er iets voor of aan te doen.

Voor buitenstaanders ziet een Open Space er uit als een ongeorganiseerde, ongestructureerde bijeenkomst. Voor de deelnemers zelf voelt het als één langgerekte koffiepauze waarin ontzettend hard en met veel passie en energie wordt gewerkt. Vergaderen is nog nooit zo leuk, efficient én effectief geweest!

Wat levert een Open Space op?
Voor wie is een Open Space interessant?
Wanneer is een Open Space een uitstekende werkvorm en wanneer niet?
Investeringsoverzicht

Meer informatie

Procesbeschrijving aan de hand van foto’s
Publicatie over Open Space in de Communicatiedesk van oktober 2008